Schouw 5 — Voorbereiding en Portfolio

Voor Schouw 5 heb ik mijn portfolio voorbereid en mijn ontwikkeling gepresenteerd. Hieronder toon ik de drie belangrijkste onderdelen van mijn eerste vijf weken.

Design Thinking overzicht

1. Mediaproduct — STARR Reflectie

Situatie: In de eerste drie weken van school werkte ik aan twee projecten: de podcastopdracht voor Wij Amersfoort en het project voor Novel Grey. In beide groepjes ervaarde ik de samenwerking heel verschillend.
Taak: Mijn taak was om actief mee te werken aan de opdrachten, mee te denken in het creatieve proces en ervoor te zorgen dat mijn groepjes vooruitgang boekten. Ook wilde ik bijdragen aan een goede samenwerking en taakverdeling.
Actie: Bij Wij Amersfoort zorgde ik er samen met mijn groepje al vanaf dag 1 voor dat er een duidelijke taakverdeling was. Dit maakte het makkelijk om efficiënt te werken. In week 2 deed ik onderzoek naar de doelgroep en de spullen die we nodig hadden voor de podcast. Ook hielp ik mee om de sociale cohesie binnen ons team te versterken, zodat we als groep beter samenwerkten.
Bij Novel Grey verliep het starten minder goed. Er waren verschillen in motivatie en niveau, waardoor niet iedereen aanwezig was. Ik heb me daarom vooral gefocust op het bedenken van ideeën en het werken aan de video. In week 3 moest ik door een operatie vanuit huis werken, maar ik bleef veel contact houden met mijn groepjes en maakte mijn werk vanuit huis af.
Resultaat: Bij Wij Amersfoort merk ik dat de samenwerking heel goed loopt. We hebben een sterk plan voor de podcast en iedereen weet wat zijn taken zijn. Bij Novel Grey was het lastiger om goed op te starten, maar we hebben toch stappen gezet in het maken van de video en het uitwerken van ideeën. Ondanks dat ik thuis werkte in week 3, lukte het me om betrokken te blijven en mijn taken op te pakken.
Reflectie: Ik kijk positief terug op de eerste drie weken. Bij Wij Amersfoort heb ik ervaren hoe belangrijk een goede taakverdeling en samenwerking zijn. Bij Novel Grey heb ik geleerd dat motivatieverschillen binnen een groep invloed hebben op het proces. Voor mezelf zie ik dat ik flexibel kan werken, ook vanuit huis, en dat ik mijn rol kan pakken in een groep. Voor de toekomst wil ik nog beter leren hoe ik de samenwerking kan stimuleren, ook als niet iedereen even gemotiveerd is.

Design Thinking overzicht

2. Onderzoek — Design Thinking

Ik heb de ontwerpcyclus doorlopen met de 1-10-100 methodiek. Door middel van onderzoek verzamelde ik actuele informatie over de context, trends, doelgroep en organisatie. Op basis van deze inzichten ontwikkelde ik concepten die duurzaamheid en maatschappelijke impact integreren. Feedback van de opdrachtgever heb ik verwerkt, wat het eindresultaat heeft versterkt. Tijdens dit proces ben ik begonnen met schetsen, daarna iconen toegevoegd en uiteindelijk kleuren gekozen. Ik kreeg feedback van klasgenoten over de kleuren blauw, rood en groen; uiteindelijk paste blauw het beste bij mijn stijl. Door deze aanpak kon ik mijn ideeën gestructureerd uitwerken en visueel sterk maken.

Persoonlijke ontwikkeling infographic

3. Persoonlijke ontwikkeling — LTL

In de eerste vijf weken heb ik vooral gewerkt aan mijn persoonlijke ontwikkeling via mijn leerteam, onder begeleiding van Martine van der Poort. In het leerteam krijg ik tips over verschillende leermethoden, onderzoeksmethodes en feedback, waardoor ik beter inzicht krijg in hoe ik mijn werk kan aanpakken. Een van de opdrachten was het maken van een persoonlijke infographic. Die van mij ziet er vrij zakelijk uit, omdat ik van nature een strakke en doelgerichte persoonlijkheid heb. Het maken van de infographic hielp me om mijn werk overzichtelijk te structureren en mijn ideeën visueel sterker te maken. Het leerteam is ook super nuttig voor samenwerking. Ik leer veel van de andere teamleden en kan tegelijkertijd mijn kennis delen. Zo heb ik bijvoorbeeld Torben geleerd hoe hij moet filmen tijdens het maken van de podcast. Op die manier groeit niet alleen mijn eigen kennis, maar draag ik ook iets bij aan het team. Belangrijkste dingen die ik tot nu toe heb geleerd: beter structureren van mijn werk, actief sturen van mijn proces en mediaproducten maken die visueel sterk zijn. Mijn persoonlijke ontwikkeling gaat goed en ik merk dat ik veel groei, vooral op het gebied van samenwerken en leren van anderen.

Leeruitkomsten & Reflecties — Podcast Mondriaanhuis

Voor deze opdracht heb ik een podcast geproduceerd over het Mondriaanhuis, gepresenteerd door Mick. Mijn doel was om een podcast te creëren die jongeren tussen 16 en 35 jaar aanspreekt, hen informeert over het belang van vrijwilligers in Amersfoort en hen enthousiast maakt om zelf actief te worden. Hieronder werk ik mijn leeruitkomsten uit in drie onderdelen: onderzoekende houding, uitvoering van de ontwerp- en productiecyclus en lerend vermogen.

1. Onderzoekende houding

1a. Actuele informatie verzamelen en ordenen (Beheren)

Voor het project Podcast Wij Amersfoort heb ik onderzocht wat jongeren van 16–25 jaar aanspreekt in podcasts en hoe visuele content zoals thumbnails hen beïnvloedt. Ik heb gekeken naar bestaande Nederlandse podcasts zoals Geuze & Gorgels, Lang Verhaal Kort en Trust Nobody, en onderzocht waarom deze populair zijn. Daarbij viel op dat jongeren vooral luisteren naar podcasts die:

  • Herkenbare thema’s behandelen, zoals vriendschap, liefde, persoonlijke ontwikkeling en actualiteiten.
  • Kort en overzichtelijk zijn, zodat ze snel en zonder lange omwegen de inhoud kunnen volgen.
  • Authentiek zijn, met hosts die gewoon zichzelf blijven en niet te commercieel overkomen.
  • Een community creëren, waarbij luisteraars actief betrokken worden, bijvoorbeeld door online mee te discussiëren of theorieën te delen.

Naast het luistergedrag heb ik ook gekeken naar hoe jongeren podcasts ontdekken: voornamelijk via social media. Daarom heb ik drie thumbnails ontworpen in blauw, rood en groen om te onderzoeken welke kleur het meest aanspreekt en de aandacht trekt. Ik heb gelet op contrast, tekstgrootte en overzicht, zodat de visuals de inhoud van de podcast direct duidelijk maken. Door deze drie opties naast elkaar te zetten, kon ik structuur aanbrengen in mijn keuzes en meteen zien wat goed werkt.

1b. Werken met de N1-10-100 Design Thinking methode (Methodisch handelen, samenwerken en communiceren)

Om de thumbnails en het visuele concept voor Podcast Wij Amersfoort te ontwikkelen, heb ik de N1-10-100 methode toegepast:

  1. N1 – Eerste schetsen: Ik ben begonnen met drie snelle concepten voor de thumbnails: één blauwe, één rode en één groene. Deze schetsen waren simpel en bedoeld om snel verschillende richtingen uit te proberen. Het doel was om te kijken welke kleuren en composities meteen opvallen.
  2. N10 – Uitgewerkte prototypes: Van de meest veelbelovende schetsen heb ik meer uitgewerkte versies gemaakt. Hierin heb ik echte typografie gebruikt, iconen toegevoegd en compositie verbeterd zodat het duidelijk was hoe het er uiteindelijk uit zou komen te zien op YouTube en Instagram.
  3. N100 – Testen en optimaliseren: Tot slot heb ik de drie thumbnails getest bij een kleine groep medestudenten en vrienden uit de doelgroep. Ik vroeg hen welke kleur het meest opviel, welke tekst het makkelijkst te lezen was en welke compositie het beste werkte. Op basis van hun feedback heb ik kleine aanpassingen gedaan, zoals het vergroten van de tekst en het verbeteren van het contrast, zodat de thumbnail echt aansprekend en effectief is.

Door deze iteratieve aanpak kon ik gericht verbeteren en een weloverwogen keuze maken voor de definitieve thumbnail.

1c. Duurzaamheid / maatschappelijke impact integreren (Probleemoplossend vermogen)

  • Inclusiviteit: Ik heb gelet op de gekozen afbeeldingen en tekst, zodat ze neutraal en toegankelijk zijn voor alle jongeren, ongeacht achtergrond of interesse.
  • Duurzaam digitaal ontwerp: Door digitale thumbnails te maken en meerdere iteraties te testen via de N1-10-100 methode, heb ik efficiënt gewerkt zonder onnodig materiaal te verspillen.
  • Verantwoorde en relevante content: Door de kleuren, composities en teksten te testen bij echte jongeren, zorg ik dat de content authentiek en effectief blijft. Zo wordt de podcast relevanter en aantrekkelijker, en voelen jongeren zich sneller verbonden met de inhoud.

2. Uitvoering van ontwerp- en productiecyclus

2a. Technische oplossingen realiseren (Realiseren)

Voor mijn podcast over het Mondriaanhuis, gepresenteerd door Mick, heb ik een volledige opname opgezet met drie camera’s: een Sony FS5, een Panasonic Lumix G9 en een Canon M50. Tijdens de opnames stopte de M50 er echter mee. Om dit op te lossen heb ik een fluidhead op een statief gebruikt en schakelde ik tussen de G9 en de andere camera’s, terwijl ik handmatig focus verschoof tussen de verschillende perspectieven. Zo kon ik toch dynamische beelden vastleggen en verschillende hoeken laten zien: wide shots voor het overzicht, close-ups van de gasten en details van het Mondriaanhuis.

Voor de audio heb ik een Zoom 8H gebruikt, waarmee ik meerdere microfoons tegelijk kon opnemen en direct kon monitoren. Zo zorgde ik ervoor dat het geluid helder, gebalanceerd en storingsvrij werd opgenomen.

Qua belichting heb ik softboxen en vullampen ingezet om een warme, heldere sfeer te creëren die past bij het interieur van het Mondriaanhuis. Tijdens de postproductie heb ik Adobe Premiere Pro gebruikt voor het monteren van de beelden en Adobe Audition voor het opschonen van het geluid. Ook heb ik After Effects gebruikt voor titels en subtiele animaties.

2b. Creatieve denktechnieken bij conceptontwikkeling en vormgeving

  • Visuele storytelling: Door de drie camera’s strategisch te plaatsen en te schakelen tussen de G9 en FS5, kon ik de sfeer van het Mondriaanhuis en de interactie met de gasten dynamisch vastleggen. Door handmatig te focussen tussen perspectieven hield ik het beeld levendig en interessant.
  • Thumbnail-onderzoek en kleurgebruik: Om de podcast visueel aantrekkelijk te maken voor de doelgroep (16–35 jaar), heb ik verschillende thumbnails getest met kleuren blauw, rood en groen. Dit hielp mij om een visueel sterke presentatie te combineren met de inhoud.
  • Iteratief testen: Door meerdere concepten uit te werken en te testen, kon ik bepalen welke composities, framing en belichting het beste aansloten bij de boodschap en doelgroep.

2c. Mediaberoepsproducten aansluiten bij de klantvraag (Ontwerpen)

De klantvraag was duidelijk: ik moest een podcast maken die mensen tussen de 16–35 jaar aanspreekt en hen bewust maakt van het belang van vrijwilligerswerk in Amersfoort, inclusief wat het hen oplevert en hoe zij zelf enthousiast kunnen worden om bij te dragen.

Om hieraan te voldoen heb ik:

  1. Doelgroeponderzoek gedaan om te begrijpen wat jongeren aanspreekt in podcasts (herkenbare thema’s, korte en overzichtelijke content, authenticiteit).
  2. Good & bad practices onderzocht bij andere podcasts, zodat ik wist wat werkt en wat niet.
  3. Apparatuuronderzoek gedaan om te kiezen voor een technische set-up die professioneel oogt en geluid van hoge kwaliteit levert, inclusief het gebruik van de Zoom 8H voor multi-track audio.

Tijdens de opname in het Mondriaanhuis heb ik gesproken met Ben en Feber, die ons een open en enthousiaste podcastervaring hebben gegeven. Zo kon ik een podcast maken die inhoudelijk en visueel goed aansluit bij de klantvraag en de doelgroep effectief bereikt. Het resultaat is een professioneel geproduceerde podcast die informatief, aantrekkelijk en inspirerend is, en jongeren motiveert om betrokken te raken bij vrijwilligerswerk in Amersfoort.

3. Lerend vermogen

3a. Inzicht in de ontwerp- en productiecyclus en bijbehorende workflow

Tijdens het maken van de podcast over het Mondriaanhuis heb ik het volledige proces doorlopen van voorbereiding, opname, montage tot het eindproduct. Ik begon met doelgroeponderzoek, good & bad practices en een onderzoek naar geschikte apparatuur. Op basis hiervan kon ik een workflow opstellen voor de opname en postproductie.

Ik heb gepland welke camera’s en lenzen ik wanneer zou gebruiken, hoe de audio via de Zoom 8H moest worden opgenomen en hoe we de belichting zouden opbouwen in het Mondriaanhuis. Tijdens de montage werkte ik systematisch: eerst ruwe cuts, daarna fijnslijpen van beeld en geluid, en uiteindelijk toevoegen van titels en animaties in After Effects. Door deze workflow te volgen, kreeg ik goed inzicht in de ontwerp- en productiecyclus en kon ik overzicht houden over het hele project.

3b. Verwerken van verkregen feedback

Tijdens het project heb ik feedback van mijn klasgenoten en het team actief verwerkt. Ik heb hun opmerkingen meegenomen bij de montage van de podcast, zoals het aanpassen van de timing van bepaalde cuts, verbeteren van de geluidsbalans en het toevoegen van extra titels om belangrijke informatie te verduidelijken. Door deze feedback iteratief te verwerken, kon ik de kwaliteit van het eindproduct verhogen en zorgen dat het beter aansloot bij de verwachtingen van zowel de doelgroep als het team.

3c. Reflectie en leren voor toekomstige projecten

Door deze ervaring heb ik geleerd hoe belangrijk een gestructureerde workflow en duidelijke communicatie zijn in een mediaproductie. Ik heb inzicht gekregen in hoe ik effectief feedback kan verzamelen en toepassen, en hoe ik creatieve en technische keuzes kan verantwoorden. Voor toekomstige projecten zal ik deze inzichten toepassen door nog meer tijd te besteden aan het plannen van workflows, het testen van concepten en het betrekken van het team bij elke stap van het proces.

Leeruitkomsten & Reflecties

Hieronder werk ik mijn leeruitkomsten uit en bewijs ik mijn actieve regie, reflectie en technische oplossingen. Ik doe dit aan de hand van de Podcast Amersfoort opdracht en de Novel Grey opdracht. Bij beide projecten heb ik beeld en visualisatie bewust ingezet als onderdeel van mijn reflectieproces.

Podcast Amersfoort intro ontwerp

Lerend vermogen

Bij de Podcast Amersfoort opdracht heb ik mijn leervermogen ontwikkeld door meerdere versies van de intro’s en outro’s te maken. In plaats van direct vast te houden aan mijn eerste idee, liet ik varianten zien aan mijn groep en mede-studenten. Dit leverde verrassende inzichten op, omdat anderen soms een voorkeur hadden voor een versie die ik zelf minder sterk vond.

Door visualisaties zoals moodboards, testshots en AI-beelden te gebruiken, kon ik mijn eigen leerproces tastbaar maken. Het hielp mij ook om beter te onderbouwen waarom ik bepaalde keuzes maakte en welke stappen ik nog moest zetten. Dit reflectieve proces zorgde ervoor dat ik flexibeler werd in mijn manier van werken.

Novel Grey prototype test

Prototype & Testen

Bij de Novel Grey opdracht was het testen een belangrijke stap. In plaats van alleen te testen bij mede-studenten, besloot ik mijn onderzoeken al snel bij de docenten neer te leggen voor feedback.

Deze aanpak zorgde ervoor dat ik sneller kon bijsturen. Zo bleek bijvoorbeeld dat bepaalde kleurkeuzes niet aansloten bij de luxueuze uitstraling. Door dit snel te ontdekken, kon ik andere varianten ontwikkelen en opnieuw testen.

De onderzoeken maakten het voor mijn groep makkelijker om feedback te geven, omdat ze direct konden zien hoe een ontwerp in de praktijk zou werken. Hoewel het eindresultaat er nog niet is, merk ik dat het proces mij nu al richting geeft en mijn creatieve visie versterkt.

Brainstorm sessie Podcast Amersfoort

Verbinden

Een belangrijk aspect binnen het project Podcast Amersfoort was het creëren van verbinding in het team. Het gebruik van visuele middelen zoals storyboards, schetsen en voorbeelden van andere podcasts hielp hierbij enorm. Door ideeën niet alleen te bespreken, maar ook direct te visualiseren, ontstonden goede gesprekken en werd de betrokkenheid van alle teamleden vergroot.

Ik heb de 1-10-100 methode gebruikt om onze samenwerking te versterken. Door in kleine stappen feedback te vragen en ideeën snel te toetsen, ontstond er een open sfeer. Kritische opmerkingen werden beter ontvangen, waardoor het team efficiënter kon werken.

Ook bij Novel Grey was deze aanpak zichtbaar. Door meer tijd en aandacht in het team te steken, konden knopen sneller worden doorgehakt. Dit versterkte het vertrouwen tussen teamleden en liet zien dat verbinding actief opgebouwd en onderhouden moet worden.

Reflectie moment

Leren & Reflecteren

Tijdens beide opdrachten heb ik meerdere reflectiemethoden toegepast om mijn leerproces inzichtelijk te maken. Ik gebruikte de STARR-methode om mijn acties, resultaten en inzichten te structureren. Feedback van medestudenten en docenten verwerkte ik door deze te koppelen aan mijn eigen reflectie.

Het toepassen van directe feedback en de warme douche methode zorgde ervoor dat ik niet alleen mijn eigen ontwikkeling inzichtelijk kon maken, maar ook mijn groep beter kon ondersteunen. Zo ontstond een positieve feedbackloop: ik leerde meer door anderen te begeleiden, en mijn groep profiteerde van mijn inzichten.

Al met al heeft deze periode mij geleerd om zowel zelfstandig als in teamverband gestructureerd te werken, reflecties concreet te maken met visuele middelen en mijn creatieve keuzes goed te onderbouwen. Deze inzichten neem ik mee naar toekomstige projecten en naar Schouw 10.

Learning Story en Infographic

Learning Story & Infographic

Tijdens deze periode heb ik mijn leerproces samengebracht in een Learning Story, ondersteund door een infographic. Door mijn reflecties visueel te structureren, kon ik snel zien welke stappen goed verliepen en waar nog ruimte was voor verbetering.

De infographic illustreert bijvoorbeeld mijn aanpak van het brainstormen, prototyping en testen bij de Podcast Amersfoort en Novel Grey opdrachten. Zo worden inzichten tastbaar en kan ik trends in mijn eigen ontwikkeling herkennen.

Deze manier van werken hielp mij ook om complexe processen eenvoudig uit te leggen aan mijn team. Iedereen kon in één oogopslag zien welke keuzes gemaakt waren en waarom, waardoor de samenwerking en besluitvorming soepeler verliepen.

Projecten — Podcast Wij Amersfoort & Novel Grey

In deze periode werkte ik aan twee opdrachten: de Podcast Wij Amersfoort en Novel Grey. Beide projecten lieten me mijn technische en creatieve vaardigheden inzetten, experimenteren met visuele storytelling en prototypes testen bij de doelgroep.

Podcast Wij Amersfoort

Voor deze podcast heb ik het volledige productieproces opgezet: van opname, audio en video tot montage en visuele content voor social media. Ik heb meerdere camera’s gebruikt (Sony FS5, Panasonic G9, Canon M50) en gezorgd voor een dynamische presentatie van het gesprek. Daarnaast heb ik thumbnails ontworpen en getest bij de doelgroep om de aantrekkingskracht te vergroten.

Door mijn eigen workflow en prototyping toe te passen, kon ik snel feedback integreren en de final cut verbeteren. Visuele storytelling en aandacht voor detail maakten het eindproduct professioneel en toegankelijk voor jongeren tussen 16 en 35 jaar.

Novel Grey — Innovatief AI Project (Testfase)

Bij Novel Grey ben ik bezig met het ontwikkelen en testen van AI-prototypes van interieurs en wallpieces, gericht op high-end interieurarchitecten en topdesigners. Met behulp van Mid-Journey en Photoshop maak ik verschillende conceptafbeeldingen, zowel landscape als portrait, vanuit meerdere perspectieven met aandacht voor licht, schaduw en realistische details.

Door meerdere versies van designs te maken en feedback te verzamelen van medestudenten en de opdrachtgever, kan ik keuzes onderbouwen en de uitstraling van de producten verfijnen. Zo wordt getest hoe de interieurs en wallpieces het best passen binnen een luxueuze en innovatieve setting, nog voordat de echte fotosessies en opnames plaatsvinden.

Novel Grey AI interieur 1